Możliwości i specyfika pracy na stanowisku business development manager
Praca na stanowisku specjalisty ds. rozwoju biznesu stała się w ostatnich latach centralnym elementem krajobrazu sieci i start-upów, co potwierdza wspólne badanie opublikowane w 2019 r. przez Pôle emploi i Linkedin.
Zawód specjalisty ds. rozwoju biznesu (business development manager) znajduje się w pierwszej trójce zawodów zidentyfikowanych jako najbardziej „wschodzące”, tj. takich, w których nastąpił największy wzrost udziału rekrutacji w latach 2012-2017.
Praca w zakresie specjalisty ds. rozwoju biznesu jest stanowiskiem strategicznym i nie łatwym do opisania, ponieważ znajduje się na skrzyżowaniu różnych umiejętności.
Na pierwszy rzut oka można pomyśleć, że specjalista ds. rozwoju biznesu to wysokiej klasy handlowiec, ponieważ zajmuje się opracowywaniem strategii sprzedaży i pozyskiwaniem klientów.
Funkcja business development manager jest w rzeczywistości znacznie szersza, ponieważ specjalista ten musi stale poszukiwać nowych możliwości rynkowych, aby rozwijać działalność swojej firmy.
Celem programu „biz dev”, jak określa się go w żargonie, jest przede wszystkim wspieranie rozwoju firm rozpoczynających działalność i firm cyfrowych poprzez ciągłe poszukiwanie nowych dźwigni wzrostu. Specjalista ds. rozwoju biznesu jest odpowiedzialny za koordynację pomysłów zespołów marketingu, sprzedaży i finansów w celu opracowywania innowacyjnych rozwiązań i projektów, które pozwolą zwiększyć obroty. A gdy projekt jest już dobrze zdefiniowany, przekazuje pałeczkę ekspertom, monitorując jednocześnie z dystansu jego realizację.
Urodzony poszukiwacz wyzwań, wytrawny strateg, bardzo dociekliwy i zawsze poszukujący możliwości rynkowych specjalista ds. rozwoju biznesu musi również posiadać bardzo dobre umiejętności interpersonalne, aby zdobyć zaufanie nowych klientów. Przewidywanie potrzeb, duch zdobywania i kreatywność w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań to nadal jedne z cech niezbędnych dla tego fachowca.
Oznacza to, że osoby o takim profilu będą musiały nie tylko studiować w szkole biznesowej lub inżynieryjnej, lecz także ukończyć studia na kierunku zarządzanie, marketing lub finanse.
Dobra wiadomość jest taka, że w niektórych szkołach biznesu zaczynają powstawać kierunki studiów magisterskich specjalizujące się w tej dziedzinie, a czasem nawet programy umożliwiające podjęcie pracy na tym stanowisku w celu szybszego wejścia na rynek. Jest to kolejny dowód na to, że ten zawód, na który jest duże zapotrzebowanie ze strony firm, ma przed sobą świetlaną przyszłość.