Tworzenie stron internetowych – na czym to polega i jak robić to dobrze?

lut 7, 2023 przez

Tworzenie stron internetowych – na czym to polega i jak robić to dobrze?

Technologia tworzenia stron internetowych bardzo się zmieniła na przestrzeni ostatnich 10-15 lat. Pierwsze witryny tworzone samodzielnie przy pomocy aplikacji takich jak np. Pajączek czy Microsoft Front Page – to obecnie historia. Programy te i używane w nich technologie budzą obecnie nostalgię wśród starszych użytkowników Internetu.

 

Dzisiaj sprawa wygląda zupełnie inaczej, a tworzenie i budowanie stron internetowych przeszło na bardzo zaawansowany poziom. Jest to wyższy poziom zarówno pod kątem technologicznym i używanych narzędzi, jak i również pod kątem podejścia na poziomie mentalnym. Nikt nie tworzy już brzydkich stron z animowanymi licznikami odwiedzin.

 

W kwestii tworzenia stron internetowych, polecamy –  www.dankot.pl

 

Budowa nowoczesnych stron internetowych

 

Obecnie rynek oferuje bardzo szeroką gamę narzędzi i systemów CMS (Content Management System – system zarządzania treścią) do budowy własnej strony. Oczywiście – w dalszym ciągu można wykonać ją ręcznie, wpisując komendy HTML na przykład do programu notatnik, jednak w tym wydaniu pozbawimy się tysięcy ciekawych możliwości, które oferują obecnie systemy CMS.

 

Najbardziej popularne systemy CMS na rynku według portalu Colorlib, to aktualnie WordPress, Shopify oraz Wix. Dalsze miejsca w rankingu dzierżą takie systemy jak Squarespace, Joomla, Drupal, Blogger, czy OpenCart.

 

Dzięki narzędziom tego typu, budowa własnej strony z gotowych elementów jest dziecinnie prosta. Również uruchomienie sklepu nie powinno stanowić problemu dla osoby, która miała kontakt z tego typu narzędziami.

 

Komponenty, które robią robotę

 

Sama strona internetowa, wykonana “na sucho” to niekiedy za mało. W obliczu działań marketerów oraz wymogów systemów reklamowych, konieczne stało się stosowanie komponentów, pluginów i wtyczek, które rozszerzą możliwości witryny, a także umożliwią zrealizowanie celów reklamowych, lub pomiarowych.

 

Najbardziej popularne “dodatki” (zwane najczęściej pluginami) dla stron internetowych, to np. Google Analitics, Pixel Facebooka, ochrona przed złośliwym oprogramowaniem (Firewall), systemy antyspamowe – tzw. Captcha – np. reCaptcha od Google. Warto również pamiętać o wtyczkach, które przyspieszą nieco wczytywanie witryny, ponieważ ma to bardzo duże znaczenie dla wyszukiwarek internetowych. Nikt nie lubi wolno wczytujących się witryn, a tym bardziej wyszukiwarki!

 

Jest jednak jedna rzecz, o której należy koniecznie pamiętać. Zbyt duża liczba dodatkowych modułów (pluginów) może w znaczący sposób spowolnić wtyczywanie się całej strony. A tego przecież nie chcemy. Musimy zatem szukać złotego środka – kompromisu pomiędzy dodatkami, a szybkością ładowania.

 

Prędkość ładowania to kluczowy aspekt dobrych stron internetowych

 

Według serwisu SearchEngineJournal.com, aktualnie szybkość ładowania strony to bardzo ważny czynnik brany pod uwagę przez algorytm Google podczas wyliczania pozycji.

 

Jak twierdzi autor wielu artykułów dotyczących pozycjonowania, Matt G. Southern: “Mówi się, że Google priorytetowo traktuje szybkość, jeśli chodzi o ranking wyników wyszukiwania, dając szybkim witrynom przewagę nad witrynami, które ładują się dłużej.”

 

Warto zatem poświęcić nieco czasu, aby zoptymalizować witrynę pod kątem szybkości wczytywania.

 

Możemy to osiągnąć na wiele sposobów. Początkiem drogi do każdej optymalizacji strony powinien być wybór hostingu. Od tego, jakie dyski znajdują się na serwerze, jaki rodzaj pamięci, jaka jest przepustowość łącza – zależy finalny rezultat szybkości wczytywania. Natomiast nie jest to jedyny czynnik. Drugi krok działań optymalizacji, to działania on-site, czyli już na samej stronie.

 

Strony internetowe dla firm i nie tylko

 

Internet jest miejscem, w którym oferta firm i przedsiębiorstw jest obecnie szeroko dostępna. Mnogość możliwości reklamowych w Internecie kusi wiele firm, aby udostępniać w nim swoją ofertę.

 

Jeszcze kilkanaście lat temu, marketing w internecie był jedynie dodatkiem do tradycyjnej reklamy prasowej i telewizyjnej. Obecnie trendy te ulegają odwróceniu i większość przedsiębiorców sięga najpierw do internetu, a dopiero później, lub wcale, decyduje się na tradycyjne formy drukowane.

 

Dla przedsiębiorców parametry takie jak szybkość ładowania, czy przede wszystkim czytelność, są kluczowe. Wpływają na odbiór marki.

 

Oprócz aspektów użyteczności, strona powinna być dobrze zaprojektowana, aby wszystkie ważne informacje były łatwe do odnalezienia. Znaczenie ma równieź sam design (UX) i elementy takie jak wielkość przycisków, wielkość czcionek, czytelność i kompresja obrazów.

 

Przydatne narzędzia i serwisy, które mogą pomóc podczas tworzenia strony internetowej

 

Proces tworzenia witryny możemy wspomóc przy pomocy wielu narzędzi, dzięki którym witryna będzie lepiej widoczna w wyszukiwarkach, będzie bardziej czytelna, lub będzie się szybciej ładowała. Oto kilka narzędzi i serwisów, które pomogą zrealizować te cele

 

– Google PageSpeed Insights – https://pagespeed.web.dev/ – dzięki narzędziu od Google będziemy w stanie sprawdzić szybkość działania witryny na urządzeniach mobilnych oraz na komputerach. Wskazówki uzyskane z tego serwisu pozwolą nam uzyskać jeszcze lepsze wyniki

 

– SemRush – https://semrush.com – wspaniałe narzędzie dla pozycjonerów i nie tylko. SemRush przeanalizuje naszą witrynę, sprawdzi ilość linków przychodzących, oraz inne elementy ważne dla SEO i pozycji w wyszukiwarkach. Zdecydowanie warto skorzystać.

 

– Majestic – https://majestic.com – również bardzo przydatne narzędzie dla pozycjonerów i ekspertów SEO. Majestic pozwoli sprawdzić parametry domeny, takie jak Trust Flow czy Citation Flow, rozkład linków, oraz inne parametry. Pozwoli to dowiedzieć się, nad jakimi aspektami warto pracować.

 

– GTmetrix – https://gtmetrix.com/ – strona pozwala sprawdzić prędkość ładowania oraz analizuje komponenty witryny, które wczytują się najdłużej. Dzięki sprawdzaniu z różnych lokalizacji, przeglądarek, czy rozdzielczości ekranu, dowiemy się, jak wygląda witryna na różnych urządzeniach.