Zakładamy sklep internetowy
Prowadzenie własnego biznesu w internecie jest kuszącą perspektywą dla wielu osób. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest bardzo duża samodzielność w działaniu. Może okazać się ona bardzo pożądanym czynnikiem dla osób, które pracują obecnie na przykład w korporacjach. Osoby, które podejmują się prowadzenia biznesu w internecie jednocześnie ponoszą dosyć duże ryzyko niepowodzenia swoich planów. Ryzyko takie może odbić się w przyszłości na sytuacji finansowej początkującego biznesmena. Niewątpliwie jest to podstawowa wada w porównaniu do pracy na etacie. Osoba, która planuje przeniesienie swojego życia zawodowego do internetu powinna też wiedzieć, co chce robić. Warto mieć też jakiś plan awaryjny przygotowany na wypadek niepowodzeń. Jeżeli nie posiadamy żadnej wiedzy czy umiejętności, którą możemy wykorzystać w zarabianiu w internecie, to wcale nie stoimy na przegranej pozycji. Handel w internecie jest ciągle gałęzią, która może dawać dosyć duże zyski. Trzeba jednak wszystko dobrze zaplanować.
W pierwszej kolejności należy zastanowić się, czym chcielibyśmy handlować. Jest to bardzo ważna decyzja, która może rzutować na powodzenie naszego biznesu. Idealny towar, którym będziemy handlować powinien być dostatecznie popularny, żeby przyciągnąć dużo klientów i jednocześnie generować dosyć dużą stopę zwrotu. Powinniśmy też zwrócić uwagę na konieczność zapewnienia naszemu klientowi obsługi pogwarancyjnej dla zakupionego produktu. Ciekawą propozycją wydają się tutaj książki. Badania od lat pokazują, że księgarnie internetowe stosunkowo dobrze radzą sobie na rynku i prawdopodobnie w przyszłości zaczną odważnie wypierać punkty stacjonarne. Ryzyko tego, że klient złoży reklamację dotyczącą zakupionej książki jest też znacznie mniejsze, niż na przykład w przypadku sprzęt u rtv sprowadzanego z Chin. Oczywiście przytoczony tutaj przykład książek ma charakter poglądowy. W przypadku zdecydowania się na prowadzenie księgarni internetowej nasz Czytelnik powinien samodzielnie sporządzić biznesplan, przeprowadzić niezbędne pomiary i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Skąd brać towar do naszego przyszłego sklepu. Ciekawym rozwiązaniem wydaje się tutaj system, w którym sklep internetowy jest tylko czymś w rodzaju pośrednika pomiędzy klientem a hurtownią. Zamówienie przyjmowane jest na stronie sklepu. Jego wysyłka i prawidłowe rozliczenie to już obowiązek hurtowni, z którą sklep ma podpisaną umowę. W takim modelu właściciel sklepu skupia się głównie na promowaniu swojego przedsięwzięcia, pozyskiwaniu klientów oraz prawidłowych rozliczeniach z fiskusem. Może też prowadzić w miarę elastyczną politykę cenową określając swoją marżę.
Nasuwa się też pytanie o rozwiązanie informatyczne, z którego będziemy korzystać. Nie musimy przesadnie mocno znać się na budowie stron internetowych. Znajomość języków programowania ani zagadnień związanych z hostingiem nie jest również wymagana. Oprogramowanie sklepu internetowego możemy dostać na zasadzie usługi abonamentowej na jednej z dostępnych platform. W takim modelu nieco mniej przejmujemy się zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem danych osobowych. Taki model nie zwalnia nas z dochowania wszelkiej staranności w prowadzeniu sklepu. Powinniśmy ustalić trudne hasło dostępu a także korzystać z aktualnego oprogramowania antywirusowego na komputerze. Opisywane powyżej rozwiązanie, znane również pod skrótem SaaS jest znacznie wygodniejszym modelem od samodzielnego projektowania sklepu i dbania o bezpieczeństwo hostingu.
Temat zakładania sklepu internetowego jest bardzo rozległy. Własny sklep internetowy to również cała problematyka związana z marketingiem internetowym czy szeroko pojętą widocznością w wyszukiwarce. Jednak w przypadku, gdy podejdziemy do tematu odpowiedzialnie, to możemy liczyć, że nasz nowy biznes oprze się próbie czasu i konkurencji na rynku.